TÜRKÇE OKU, TÜRKÇE YAŞA, TÜRKÇENİ KORU!
   
 
  Lise Edebiyat Dersi- Tüm Konular

 

 Düz Yazı Türleri:

Denemede en önemli özellik yazarın samimi ve akıcı kelimeler kullanarak bir şeyi ispat etmeden anlatmasıdır.

Makale, bilimsel konuları ele alır ve belirli kaynaklardan yararlanılarak yazılır.

Fıkra, günümüzde gazetede çıkan köşe yazılarıdır.

Biyografi, tanınmış bir kişinin hayatını içeren eserlerdir. Belgesel özelliği taşırlar.

Otobiyografi, bir kişinin kendi hayatını kaleme almasıdır.

Röportaj fotoğraflarla desteklenir, sohbet yazıları bir kişiyle sohbet edermişçesine yazılan eserlerdir.

Günlük, günü gününe yazılır, anı ise hayatın sadece belirli bir bölümünü anlatan eserlerdir.

Fabl, hayvanları konuşturarak toplumu ya da belli bir şahsı eleştiren yazılara denir.

Eleştiri yazıları bir kişini, bir toplumun iyi ya da kötü özelliklerini anlatan yazılardır. Bir kimse kendini eleştirirse kendi özeleştirisini yapmış olur.

Seyahat (gezi yazısı), gezip görülen yerlerin fotoğraflar ve tarihi, geleneksel özellikler ile desteklenen yazılardır. Edebiyatımızdaki ilk seyahat yazısı Evliya Çelebi’nin Seyahatname adlı eseridir.

Tiyatro, görsel bir şekilde halkı eğlendiren, eğlendirirken düşündüren yapıtlardır. Komedi, trajedi ve dram gibi türleri vardır.

Masallar, olağanüstü kişi ve olayları anlatan, anlatırken halka eğitim ve ders vermeyi amaçlayan manzum-mensur karışık eserlerdir.

Romanın psikolojik, tezli, tarihi, köy, töre ve macera gibi türleri vardır.

Nazım Şekil ve Türleri

Koşuk, sagu, sav ve destan İslamiyet Öncesi Türk edebiyatı nazım şekillerindendir.

Divan edebiyatında beyitlerle (gazel, kaside, mesnevi, müstezat, kıta) ve bentlerle (rubai, tuyug, murabba, muhammes, şarkı, terkib-i bent ve terci-i bent) oluşan nazım şekilleri vardır.

Mani, türkü, ninni, bilmece ve tekerleme gibi türler Anonim Türk edebiyatına ait nazım şekilleridir.

Âşık edebiyatı nazım şekilleri koşma, semai, varsağı, manzum destandır.

Tasavvufi Türk edebiyatında ilahi nazım şekli (Yunus Emre) çok önemlidir. İlahi’ye benzeyen nutuk, şathiye, devriye, nefes, hikmet, deme gibi türler de vardır.

Efsane, menkıbe, halk hikâyesi, seyirlik Türk oyunlarının içeriği de Halk edebiyatının mensur eserlerindendir.

Sone, terza-rima, balad gibi nazım şekilleri Modern Türk edebiyatı döneminde kullanılmaya başlanmıştır.

Şiir Bilgisi:

Türk edebiyatında aruz ölçüsü ve hece ölçüsü kullanılmıştır. Batılılaşma dönemi Türk edebiyatından sonra serbest ölçünün de kullanıldığı görülür.

Aruz ölçüsünde temel kavramlar zihaf (vezin gereği aruzda uzun olan hecelerin kısa okunması), imale (vezin gereği aruzda kısa olan hecelerin uzun okunması), med (vezin gereği bir tam sesi, bir buçuk sese yükseltmek) ve vasldır (ulamadır).

Türk şiirinde en çok kullanılan hece ölçüleri, beşli(duraksız), altılı (duraksız), yedili (4+3), sekizli (4+4) ve on birlidir (4+4+3/6+5).

Tek ses benzerliğine dayanan kafiye türüne yarım, çift ses benzerliğine dayanan kafiye türüne tam, üç veya üçten fazla ses

benzerliğine dayanan kafiyeye zengin, dize sonunda bulunan kelime başka bir dizenin sonunda bulunan kelimenin içerisinde geçiyorsa tunç, dize sonlarında eşsesli kelimelerin kullanılmasıyla oluşan kafiye çeşidine cinaslı kafiye denir.

Dizilişlerine göre kafiye çeşitleri: Düz kafiye (aaab ya da aabb); çapraz kafiye (abab), sarma kafiye (abba), mani tipi kafiye (aaxa)’dir.

Nazım birimi, Nazım biçimlerinde anlam bütünlüğünün ölçüsü olarak kullanılan parçadır. Nazım şekli, belli bir dize ve ölçüye dayanan nazım birimlerinin kurduğu şiir biçimidir. Nazım türü, nazım şekillerinin konularına göre sınıflandırılmasına denir.

Konularına göre şiir türleri şunlardır: Lirik (aşk, sevgi, coşku, heyecan dolu şiirler), Epik (kahramanlık, destansı, cesareti anlatan şiirler), Didaktik (öğretici, nasihat edici şiirler), Pastoral (sürü, kurt, kuzu kelimelerinin geçtiği doğayı anlatan şiirler), Satirik (eleştirel, hicvedici şiirler)…

Fuzuli, Nedim, Yunus Emre, Karacaoğlan, Nazım Hikmet, Tevfik Fikret ve Yahya Kemal edebiyatımızda lirizme önem veren şairlerdir.

Didaktik şiirin en eski ve başarılı örneği Yunan edebiyatında Hesidos'un "İşler ve Günler" adlı eseridir.

Edebi Sanatlar:

Teşbih, kendisine benzetilen, benzeyen, benzetme edatı ve yönü gibi unsurların bulunduğu sanattır.

İstiarede yalnızca kendisine benzetilen ya da benzeyen bulunur.

Tevriye, bir kelimenin iki farklı ve gerçek anlamının bulunmasıyla oluşan sanattır.

Tezat, iki zıt kavramın bir dizede ya da mısrada geçmesiyle oluşur.

Teşhis, kişileştirme; intak, konuşturma sanatıdır. Her teşhis ve intak bulunan yerde mutlaka istiare sanatı da vardır.

Hüsn-i ta’lil, sıradan bir olayı güzel bir nedene bağlama sanatıdır.

Anlatımı güçlendirmek için bir şeyi olduğundan çok ya da az gösterme sanatına mübalağa denir.

Birbiriyle ilgili kelimelerin bir arada bulunduğu mısra ya da beyitlerde tenasüp sanatı vardır.

Tecahül-i Arif bir şeyi bilmezlikten gelme sanatıdır.

Telmih sanatında yaşanmış aşk hikâyeleri, peygamber mucizeleri ve büyük savaşlar anlatılır.

İrsal-i mesel sanatında söylenen söz atasözü ya da deyim düzeyinde bir söz öbeği ile desteklenir.

Mecaz-i mürsel sanatında bir kelime benzetilmeksizin başka bir kelimenin yerine kullanılır.

Kinaye sanatında bir söz hem gerçek hem de mecaz anlama gelecek şekilde söylenir.

Edebiyatımızdaki İlkler:

Türk edebiyatının ilk yazılı eserleri, nutuk ve siyaset-name özelliği taşıyan Orhun Abideleri’dir.

İlk Türk şairi M.Ö. 119 yılına ait şiiriyle Çuçu’dur. Çuçu’dan sonra gelen önemli şair ise Aprinçor Tigin’dir.

Edebiyatımızdaki ilk mesnevi örneği Yusuf Has Hacip tarafından yazılan Kutadgu Bilig’dir.

Türk şiirinde tasavvufu ele alan ilk şair Ahmet Yesevi’dir.

Türk edebiyatındaki ilk anı türü Babür Şah’ın Babür-name adlı eseridir.

Türk edebiyatındaki ilk gezi yazısı Evliya Çelebi tarafından kaleme alınan Seyahat-name adlı eserdir.

Türk edebiyatındaki ilk fabl örneği Şeyhi’nin Har-name adlı eseridir.

Hazırlayan: Nadir GÜR

Batılı anlamda ilk fabl örneği Şinasi tarafından kaleme alınmıştır (La Fontein’den çeviriler).

İlk roman çevirisini Fenelon adlı sanatçının Telemak adlı eseriyle Yusuf Kamil Paşa yapmıştır.

İlk roman Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat adlı eseridir (1872).

Türk edebiyatındaki ilk edebi roman Namık Kemal’in İntibah adlı romanıdır (1876).

İlk tarihi roman Namık Kemal’in Cezmi adlı romanıdır (1880).

İlk köy romanı Nabi-zade Nazım’ın Karabibik adlı eseridir (1890).

İlk realist roman Recai-zade Mahmut Ekrem’in Araba Sevdası'dır (1896).

İlk psikolojik roman Mehmet Rauf’un Eylül’üdür (1901).

İlk modern roman örnekleri Halit Ziya Uşaklıgil tarafından Servet-i Fünun döneminde yazılmıştır: Mai ve Siyah (1897), Aşk-ı Memnu (1900).

Edebiyatımızdaki ilk tezli roman türü Nabi-zade Nazım’ın Zehra adlı romanıdır (1896).

İlk hikâye kitabı Ahmet Mithat Efendi’nin 25 hikâyeden oluşan Letaif-i Rivayat adlı eseridir.

Batılı anlamda ilk hikâye ise Sami Paşa-zade Sezai tarafından kaleme alınan Küçük Şeyler adlı eserdir.

İlk tiyatro çevirilerini Ahmet Vefik Paşa, Fransız Moliere'in eserlerinden yapmıştır.

Dünya edebiyatında bugünkü anlamda ilk modern roman Cervantes’in kaleme aldığı Don Kişot’tur.

Edebiyatımızdaki ilk kadın romancı Fatma Aliye Hanım’dır. Muhaderat adlı romanı vardır.

Halide Edip Adıvar’ın yazdığı Sinekli Bakkal, bir töre romanıdır.

Sahneye konulan ilk tiyatro eseri Namık Kemal'in Vatan Yahut Silistre adlı eseridir.

İlk özel gazete 1860'ta Şinasi ve Agâh Efendi'nin birlikte çıkardığı Tercüman-i Ahval gazetesidir.

İlk epik tiyatro örneği Haldun Taner'in Keşanlı Ali Destanı'dır (1964).

Kafiyesiz ilk şiir Abdülhak Hamit Tarhan tarafından yazılmıştır (Validem-1913).

Divan şiirinin ilk şairi ve kurucusu Hoca Dehhani'dir.

İlk mensur şiir örnekleri Halit Ziya Uşaklıgil’in

Mensur Şiirler adlı eseridir.

İlk pastoral şiir Abdülhak Hamit Tarhan’ın Sahra adlı eseridir(1878).

İlk resmi gazete Takvim-i Vakayi adlı gazetedir (1831).

İlk dergi örneği Münif Paşa’nın yayımladığı Mecmua-i Fünun’dur (1860).

İlk mizah dergisi Teodor Kasap tarafından düzenlenen Diyojen’dir (1869).

İlk antoloji niteliği taşıyan Harabat, Ziya Paşa tarafından kaleme alınmıştır (1874).

İlk eleştiri "Edebiyatımız Hakkında Bazı Mülahazatı Şamildir.” adını taşıyan Namık Kemal’in kaleme aldığı yazıdır.

Edebiyatımızda ilk tiyatro eseri Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı töre komedisidir (1859).

Şiire ilk kez başlık koyan ve Batı’dan ilk şiir tercümesi (Racine, Lamartine) yapan sanatçı Şinasi’dir.

İlk kez noktalama işareti kullanan, ilk folklor araştırması yapan, ilk makaleyi (Mukaddime-1860) yazan, hürriyet-hak-adalet gibi kavramları eserlerinde ilk kez kullanan sanatçı Şinasi’dir.

Şeyhi, Divan şiirinin kalıplarını, kurallarını, mazmunlarını sistemli bir şekilde kullanan ilk şairdir.

 

Dünya edebiyatında ilk öykü yazarı İtalyan Boccacio’dur. (Decameron 14. yüzyıl)

Deneme türünün kurucusu Fransız Monteigne’dir. Denemeler adlı eseri vardır.

Türk edebiyatındaki ilk tezkire (manzum şairler antolojisi) örneğini Ali Şir Nevayi kaleme almıştır (Mecalisü’n-Nefais).

Türk edebiyatında ilk kez aruz veznini kullanan Yusuf Has Hacip’tir.

Aruz ölçüsünü başarıyla Türkçeye uyarlayan ilk şair Tevfik Fikret’tir.

Faruk Nafiz'in "Han Duvarları" şiiri, Türk şiirinin Anadolu’ya açılmasını sağlamıştır.

Orhun Yazıtları’nı ilk kez okuyan kişi Danimarkalı V.Thomsen’dir.

Türk dilinin ilk sözlüğü ve ilk dilbilgisi kitabı olan Divanü Lugati't- Türk, 11. yüzyılda yazılmıştır.

Orhun Yazıtları ve Kutadgu Bilig'i Türkiye Türkçesine ilk defa çeviren Şemsettin Sami’dir.

Ahmet Mithat Efendi toplumumuzda Hace-i Evvel (İlk öğretmen) unvanını almıştır.

Edebiyatımızda köyden söz eden ilk şiir, Muallim Naci'nin Köylü Kızların Şarkısı adlı şiiridir.

Halit Ziya Uşaklıgil, Servet-i Fünun edebiyatının en büyük romancısı olmakla beraber modern Türk romanının da kurucusudur.

1837'de resmi gazete olarak çıkan "Takvim-i Vakayi" edebiyatımızın ilk gazetesidir. 1840'tan sonra ortaya çıkan "Ceride-i Havadis" ise yarı resmi bir özellik taşır.

Tuyug nazım biçiminin kurucusu Kadı Burhaneddin'dir.

İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı:

İslamiyet öncesi Türk edebiyatının en önemli Türk destanları şunlardır: Alp Er Tonga, Şu (Saka); Bozkurt, Ergenekon (Göktürk); Türeyiş, Göç, Mani Dininin Kabulü (Uygur)…

Göktürk yazıtlarından en önemlileri Tonyukuk (720-725), Kül Tigin (732), Bilge Kağan (735) anıtlarıdır.

Altun Yaruk, Kuanşi İm Pusar, Prens Palyanamkara ve Papamkara, Sekiz Yükmek, Turfan Şarkıları, Çestani Beg Hikâyesi gibi eserler Uygur dönemine aittir.

Türklerin tarih boyunca kullandıkları alfabelerden en önemlileri: Göktürk, Uygur, Arap, Kiril ve Latin alfabeleridir.

Geçiş Dönemi Türk Edebiyatı:

1069-1071 yıllarında Balasagunlu Yusuf tarafından yazılan Kutadgu Bilig (Mutluluk Bilgisi), Karahanlı Hükümdarı Tabgaç Buğra Han’a sunulmuştur.

Divanü Lügati’t-Türk adlı eser, Kaşgarlı Mahmut tarafından Hakaniye Türkçesiyle ve Araplara Türkçe öğretmek amacıyla yazılmıştır.

Atabetü’l-Hakayık (Gerçeklerin Eşiği), 12. yy.da Yüknekli Edip Ahmet tarafından kaleme alınan dini ve kültürel öğeleri içeren bir eserdir.

Divan-ı Hikmet, İslam tasavvufunun kurucusu Ahmet Yesevi tarafından 12. yy.da kaleme alınmıştır.

Dünya edebiyatında yazılmış en büyük destan, Manas Destanı’dır (400 bin beyit).

Divan Edebiyatı:

Hoca Dehhani’nin 20 bin beyitlik Selçuklu Şeh-namesi adlı eseri vardır.

Hazırlayan: Nadir GÜR

14. yy.da yaşayan Ahmedi’nin Cemşid ü Hurşid, İskender-name adlı eserleri önemlidir.

Mesnevi-i Şerif, Divan-ı Kebir, Mektubât gibi eserlere sahip olan Mevlana, bu eserlerinde insan sevgisi ve hoşgörüyü esas almış ve evrensel mesajlar içeren söylemlerde bulunmuştur.

Har-name, Hüsrev ü Şirin’i kaleme alan ve bir de divanı bulunan Şeyhi, 15. yy.da yaşamış, Türk edebiyatının tenkit ustasıdır.

Ali Şir Nevai, Muhakemetü’l-Lügateyn adlı eserinde Türkçenin Farsçadan üstün ve zengin olduğunu savunmuştur.

Fatih Sultan Mehmet’in öğretmeni olan Ahmet Paşa’nın Kerem redifli kasidesi, kendisini idamdan kurtarmıştır.

Sinan Paşa Tazarru-name adlı eseriyle Divan edebiyatı yazarları içinde önemli bir yere sahiptir.

Mercimek Ahmet adlı yazarın Kâbus-name adlı eseri vardır.

Fuzuli, Divan şiirinin lirik tarzda yazan en büyük şairidir. Türkçe Divanı, Farsça Divanı, Arapça Divanı, Hadikatü’s-Süeda, Leyla ve Mecnun, Beng ü Bade, Şah ü Geda, Enisü’l-Kalp, Şikâyetname, Hadis-i Erbain adında birçok esere sahiptir.

Sosyal aksaklıklara yer veren terkib-i bendi ile Bağdatlı Ruhi’yi unutmamak gerekir.

Nef’i’nin Siham-ı Kaza adlı eseri devrin sosyal ve bireysel konularını eleştirir.

Baki’nin ünvanı Sultanü’ş-Şuaradır (şairler sultanı). Kanuni Mersiyesi ile ün kazanan Baki’nin divanı da vardır.

Nabi Hikemi şiir tarzının en büyük temsilcisidir. Hayrabad, Sur-name adlı eserlerinin yanında Türkçe ve Farsça divanı vardır.

Mahallileşme akımını Divan edebiyatında başlatan sanatçı Necati'dir.

Mahallileşme akiminin en büyük temsilcisi Nedim'dir.

Şeyh Galip (Galip Dede), Divan şiirimizin son büyük şairidir. En güzel eseri Hüsn ü Aşk’tır.

Rubai nazım şeklinin en büyük ustası Ömer Hayyam’dır.

Halk Edebiyatı:

Âşık edebiyatı, Anonim Türk edebiyatı ve Tekke/Tasavvuf edebiyatı olarak üç grupta incelenir.

Önemli temsilcileri şunlardır: Yunus Emre (Mutasavvıf Şair), Âşık Paşa (Garip-name), Hacı Bektaşi Veli (Makalât), Hacı Bayram Veli (Nutuk), Kaygusuz Abdal (Budala-name, Mugalat-name), Pir Sultan Abdal (Lirik ve Heceyle Söyleyen Şair), Köroğlu (Epik ve Lirik Şair), Karacaoğlan (Koşma ve Semailer), Âşık Ömer (Satirik Şair), Gevheri (Aşk Şairi), Kayıkçı Kul Mustafa (Genç Osman Destanı), Dertli (Boğazını Kesen Şair Lutfi), Seyrani (Hiciv ve Mizah Şairi), Dadaloğlu (Lirik, Pastoral ve Epik Şair), Bayburtlu Zihni (Sergüzeşt-name), Âşık Veysel Şatıroğlu...

Yunus Emre, Âşık Ömer, Gevheri ve Dertli aruz ölçüsünü kullanan bazı halk şairlerindendir.

Halk edebiyatında genel olarak koşma nazım biçimi ve yarım kafiye kullanılmıştır.

Halk şairlerinin şiirlerinin toplandığı mecmualara "cönk" adı verilir.

Destan geleneğinden halk hikâyeciliğine geçiş döneminin en önemli eseri Dede Korkut Hikâyeleri’dir.

Batı ve Modern Türk Edebiyatı:

Dünya edebiyatının en önemli komedya yazarı Moliere’dir.

Racine, Moliere, Pascal, La Fontaine, La Bruyere, Madame De Fayette Klasisizm’in yabancı temsilcileridir.

Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Abdülhak Hamit Tarhan Klasisizm’den etkilenen şairlerdir.

 

Victor Hugo, J.Jack Rousseau, Lamartine, Alexander Dumas Pere, Chateaubrian, Goethe, Sthendal, W. Shakespeare, Alfred De Musset, Balzac ve Puşkin gibi sanatçılar Romantizm akımından etkilenmişlerdir.

Namık Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Abdülhak Hamit, R. Mahmut Ekrem (Şiirde) Romantizm’in Türk temsilcileridir.

Stendhal, Balzac, G. Flaubert, C. Dickens, M. Twain, Tolstoy, John Steinbeck, Ernest Hemingway, Dostoyevski Realizm’in yabancı temsilcileridir.

S. Sezai, R. Ekrem(Romanda), H. Ziya, Ömer Seyfettin, R. Halit, H. Edip, Y. Kadri Realizm akımının Türk temsilcileridir.

Emile Zola, Goncourt Kardesler (Edrnon ve Jules), Alphonse Daudet, Guy de Maupassant Natüralizm akımından etkilenen yabancı sanatçılardır.

Nabi-zade Nazım, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Beşir Fuat Natüralizm’in Türk temsilcileridir.

Hikâye ve romanda ortaya çıkan Realizm akımının şiire yansımasıyla doğan akım Parnasizm’dir.

Cenap Şahabettin, Tevfik Fikret, Yahya Kemal Parnasizm’in Türk temsilcileridir.

Baudelaire, Rimbaud, Verlaine, Mallarme, Regnier, Paul Valery Sembolizm’in yabancı temsilcileridir.

Cenap Şahabettin (Parnasizm’den de etkilenmiştir), Ahmet Haşim Sembolizm’in önemli Türk temsilcileridir.

Paul Eluard, Rene Char, Arthur Cravan, Louis Aragon gibi sanatçılar Sürrealizm akımını benimsemişlerdir.

Türk edebiyatında Sürrealizm’den etkilenen ilk şair Orhan Veli’yi takip eden İkinci Yeniciler (Turgut Uyar, Edip Cansever, Ece Ayhan, Sezai Karakoç, İlhan Berk…) günümüzde de Sürrealizm akımını şiirlerinde benimseyen şairlerdir.

Arthur Rimbaud, R. Marie Rilke, Paul Verlaine Empresyonizmin (Varoluşçuluk) yabancı temsilcileridir; Biz de ise Ahmet Muhip Dranas ve Cahit Sıtkı Tarancı Empresyonizm’den etkilenen şairlerdir.

Pertev Naili Boratav ve Eflatun Cem Güney Türk edebiyatındaki masal yazarlarıdır.

A. Haşim, Nurullah Ataç, Sabahattin Eyüboğlu, Suut Kemal Yetkin, A. Hamdi Tanpınar, Salah Birsel, Falih Rıfkı Atay, Melih Cevdet Anday gibi sanatçılar Türk edebiyatındaki deneme yazarlarıdır.

A.Rasim, Ahmet Kabaklı, Hüseyin Cahit Yalçın, A. Haşim, Nazım Hikmet, Yusuf Ziya Ortaç, Falih Rıfkı Atay, İsmet Özel, Yaşar Kaplan, Çetin Altan, İlhan Selçuk gibi yazar ve araştırmacılar Türk edebiyatındaki fıkra yazarlarıdır.

Recai-zade Mahmut Ekrem, Hüseyin Cahit, Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Fethi Naci, Sabahattin Eyüboğlu, Asim Bezirci, Oktay Akbal gibi isimler Türk edebiyatındaki eleştiri yazarlarıdır.

A.Rasim (Ramazan Sohbetleri), Suut Kemal Yetkin (Edebiyat Söyleşileri), Nurullah Ataç, M. Cevdet (Dilimiz Üstüne Söyleşiler), Şevket Rado (Eşref Saat) gibi isimler Türk edebiyatında söyleşi yazarlarıdır.

Tanzimat edebiyatı birinci dönem sanatçıları Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Şemsettin Sami ve Ahmet Vefik Paşa’dır.

Tanzimat’ın ikinci dönem sanatçıları, Recai-zade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Paşa-zade Sezai, Nabi-zade Nazım ve Muallim Naci'dir.

Türk edebiyatında aruzu Türkçeye başarıyla uygulayan şairler Tevfik Fikret, Mehmet Akif Ersoy ve Yahya Kemal Beyatlı'dır.

Halit Ziya Uşaklıgil, Servet-i Fünun edebiyatının en büyük romancısı olmakla beraber modern Türk romanının da kurucusudur.

Hazırlayan: Nadir GÜR

Mehmet Akif Ersoy, bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.

Peyami Safa, psikolojik roman türünün Türk edebiyatındaki en başarılı örneklerini vermiştir.

Memduh Şevket Esendal, Türk edebiyatında modern öykü tarzının öncülerindendir.

Attila İlhan "Beteroğlu" takma adıyla Yücel ve Gün dergilerinde destansı özellikler taşıyan denemeler yazmıştır.

Cumhuriyet Dönemindeki Edebi Topluluklar: Beş Hececiler: OFHEY

Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç

Beş Hececilerin en önemli özelliği Milli Edebiyat’ı Cumhuriyet edebiyatına bağlayan bir köprü vazifesi görmesidir.

Milli bir edebiyat oluşturmaktan ziyade hece veznini ve sade dili ön planda tutmuşlardır.

Yedi Meşaleciler: Y

aZıCıM VaKkaS

Yaşar Nabi Nayır (Varlık dergisi), Ziya Osman Saba, Cevdet Kudret Solok, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Kenan Hulusi Koray, Sabri Esat Siyavuşgil

‘’Sanat için sanat” anlayışıyla hareket etmişlerdir.

Batılı tarzda eserler ortaya koymak için çalışmışlardır.

I. Yeni (Garip) Şiir Hareketi: OMO

Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday, Oktay Rifat Horozcu

‘’Şiirde yenilik adına nükteli, esprili bir söyleyiş benimsenmelidir.’’ düşüncesiyle yola çıkan grup, gelenekçi tarza karşı çıkarak, şiirin kafiyeden kurtarılması gerektiğini savunmuştur.

II. Yeni Şiir Hareketi: İCE ÜSTE

İlhan Berk, Cemal Süreyya, Edip Cansever, Ülkü Tamer, Sezai Karakoç, Turgut Uyar, Ece Ayhan…

Akıl ve mantık kurallarına uymayan şiirler kaleme alarak, şiir geleneğini reddetmişlerdir.

İnsanın bilinçaltındaki olgulara seslenebilmek için şiir yazmışlardır.

Hisarcılar: MNG Y

urt İçi Kargo

Munis Faik Ozansoy, Nevzat Yalçın, Gültekin Samanoğlu, Yavuz Bülent Bakiler, İlhan Geçer, Kerim Aydın…

Garip hareketine tepki olarak doğan grup Hisar dergisi etrafında Türk şiir geleneğinin önemi üzerinde durmuştur.

Maviciler: TAPAM ÖF

Teoman Civelek, Avni Dökmeci, Peyami Safa, Attila İlhan, Muzaffer Erdost, Ömer Faruk Toprak, Ferit Edgü…

Toplumcu-Gerçekçi düşüncenin şiirdeki yansımadır.

Mistik (Tinsel) Grup: ANA

Asaf Halet Çelebi, Necip Fazıl Kısakürek, Abdülhak Şinasi Hisar

Benlikten yola çıkarak modern tasavvufu ön planda tutan ve varlığın nedenini sorgulayan şiirler yazmayı tercih etmişlerdir.

Toplumcu-Gerçekçiler: KOY

uN HaNi

Kemal Tahir, Orhan Kemal, Yaşar Kemal, Necati Cumalı, Haldun Tamer, Nazım Hikmet…

Önemli Romanlar: Dünya Edebiyatı

 

Victor Hugo →Notre Dame’ı Kamburu (Realizm)

Türk Edebiyatı

Ahmet Mithat Efendi →Felatun Bey ve Rakı Efendi (Romantizm)

Peyami Safa →9. Hariciye Koğş, Fatih-Harbiye (Realizm)

Önemli Şirler:

M. Emin Yurdakul →Millet (Tük) Şiri
A.Hamit Tarhan →Şir-i Azam
Arif Nihat Asya →Bayrak Şiri
M. Akif Ersoy →Ümetç Şir
C.SıkıTarancı→Öü Şiri
Ahmet Haşm →Akşm ve Atmosfer Şiri
Namı Kemal →Vatan Şiri
N. Fazı Kıaküek →Benlik Şiri
Yahya Kemal →İtanbul Şiri
Cenap Şhabettin →Doğ Şiri
Tevfik Fikret →İyan Şiri
Mevlana →HoşöüŞiri
Yunus Emre →Evrensel Şir
Dadaloğu →Kahramanlı Şiri
Karacaoğan →Güellik Şiri
Şyh Galip →Divan Edebiyatıı Son Büü Şiri
Nefi →Ögüve Yergi Şiri
Nedim →Zevk ve Eğence Şiri
Baki →Şirler Sultanı(Sultanüş-Şara)
Fuzuli →Acıve Istıap Şairi
Tarı Buğa →Küçü Ağ, İişin Rüası(Realizm)
Kemal Tahir →Devlet Ana (Realizm)
Yaşr Kemal →İce Memed (Realizm)
Sabahattin Ali →KuyucaklıYusuf (Realizm)
Kemal Bilbaşr →Cemo (Realizm)
Hüeyin Nihal Atsı →Bozkurtlar Diriliyor (Romantizm)
M. Şvket Esendal →Ayaşıve Kiracıarı(Realizm)
A. Hamdi Tanpıar →Huzur, Saatleri Ayarlama Ens. (Realizm)
Y. Kadri Karaosmanoğu →Kiralı Konak, Yaban, Ankara (Realizm)
Halide Edip Adıar →Sinekli Bakkal, Handan (Realizm)
Reşt Nuri Gütekin →Yaprak Döüü Çlıuş (Realizm)
H. Rahmi Güpıar →Müebbiye, Gulyabani (Romantizm)
Mehmet Rauf →Eylü (Realizm)
Halit Ziya Uşklıil →Mai ve Siyah, Aş-ıMemnu (Realizm)
Nabi-zade Nazı →Zehra (Natüalizm)
Şmsettin Sami →Taaşşk-ıTalat ve Fitnat (Romantizm)
R. Mahmut Ekrem →Araba Sevdası(Realizm)
Sami Paş-zade Sezai →Sergüeş (Realizm)
Namı Kemal →İtibah, Cezmi (Romantizm)
Cengiz Dağı→KorkunçYılar (Realizm)
Cengiz Aytmatov →Gü Uzar Yüyı Olur (Sürealizm)
Charles Dickens →David Copperfield (Realizm)
E. Hamingway →Çnlar Kimin İçn Çlıor, Silahlara Veda
Jack London →Martin Eden (Realizm)
John Steinbeck →Gazap Üüleri (Realizm)
Tolstoy →Anna Karanina (Realizm)
Mark Twain →Tom Sawyer'ı Maceraları
Edgar Allen Poe →Morgue SokağıCinayeti, Altı Böek
Schiller →Wilhem Tell, Haydutlar
Goethe →GençWerther’in Acıarı(Romantizm)
Maksim Gorki →Ana, Çcukluğm, (Realizm)
Puşin →Yübaşıı Kıı Çngeneler (Realizm)
Dostoyevski (Realizm) →Suçve Ceza, Karamazov Kardeşer
Knut Hamsun →Açı (Realizm)
Daniel Defoe →Robinson Crusoe (Realizm)
Emile Zola →Germinal, Meyhane (Naturalizm)
A. Duman Pere →ÜçSilahşöler, Monte Kristo Kontu
Balzac →Vadideki Zambak, Goriot Baba (Realizm)
J.J. Rousseau →Emile (Realizm)
G. Flaubert →Madame Bovary (Realizm)
Stendhal →Kımııve Siyah (Realizm)
Victor Hugo →Sefiller (Romantizm)
Cervantes →Don Kişt (Klasisizm)

Bakış Açınız Değişecek!|www.adamsende.net 4
Bakış Açınız Değişecek!|www.adamsende.net 3
Bakış Açınız Değişecek!|www.adamsende.net 2
TÜRKÇE DÜŞÜN! TÜRKÇE YAŞA! TÜRKÇENİ KORU!
 
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK DİYOR Kİ :
 
“Türk milletinin dili Türkçedir. Türk Dili dünyada en güzel, en zengin ve kolay olabilecek bir dildir. Onun için her Türk, dilini çok sevip onu yükseltmek için çalışır. Bir de Türk Dili, Türk milleti için kutsal bir hazinedir. Çünkü Türk milleti geçirdiği sonsuz felaketler içinde ahlakını, göreneklerini, anılarını, çıkarlarını kısacası; bugün kendisini millet yapan her niteliğinin, dili sayesinde korunduğunu görüyor. Türk Dili, Türk ulusunun yüreğidir, beynidir.” Mustafa Kemal ATATÜRK
Mustafa Kemal ATATÜRK
 
TÜRKÇEMİZİ KORUYALIM.
 
Türkçemiz bizim yaşam kaynağımızdır. Onunla güler, onunla ağlar, onunla nefes alırız. Sevinçlerimizi onunla ifade eder, üzüntülerimizde onunla ağıtlar yakarız. Annemizden işittiğimiz ninniler onunladır. İlk sözcüklerimizi onunla kuraruz. Türkçem benim sadık yarim, seninle doğduk, seninle varız. Türkçemizi koruyalım. Türkçe giderse Türkiye gider.
TARİHTE BUGÜN
 
 
Bugün 9 ziyaretçi (44 klik) kişi burdaydı!
TÜRKÇEM BENİM SES BAYRAĞIMDIR. Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol